Látnivalók

Bivaly-rezervátum

A Mórahalmi Bivalyrezervátum a dél-alföldi régió első bivalyrezervátuma.
A Nagyszéksós-tó fokozatos kiszáradása, és a nád túlszaporodása miatt 2008-ban 45 fiatal állatot telepítettek ide, azzal a céllal, hogy segítsenek megtisztítani a nádtól a tavat és környékét. A program sikeresnek bizonyoult, így a Nagyszéksós-tó újra megfelelő élőhelyet tud biztosítani számos védett és veszélyeztetett növény és madár számára. Számos költöző madárfaj új otthonra lelt a tavon, újra megjelent a tavirózsa is, valamint betelepített bivalygulya is megkedvelte az élőhelyet. A kezdeti 45-ös egyedszámú állomány -köztük a Rómeó nevet viselő bika, párja Júlia, és gyermekük Joda családja- napjainkra közel 150 fős csordára gyarapodott.

Bivaly-rezervátum

Nagyszéksós-tó

Nagyszéksós-tó

A Nagyszéksós-tavat az 1970-es években még halastóként hasznosították, majd a terület gyors kiszáradásával a 90-es évek elejére már alig volt nyílt vízterület. Ennek következményeként a területen elszaporodott a nád, így sok itt fészkelő madárfaj számára, többek között a fokozottan védett bölömbika és a barna rétihéja számára már kevésnek bizonyult a nyílt víz. Ennek visszafordítására, és a terület eredeti állapotának visszanyerése céljából telepített be bivalyokat a Mórahalmi Önkormányzat, mely program maradéktalanul meghozta a várt eredményt, hiszen az állatok kirágták a nádat, így a tó újra életere kapott.

Madarász-tó

A Madarász-tavat a szél és a belvízi erózió alakította, nevét az egykor ott lakó Madarász családról kapta. Ma egy kb. 4,5 km hosszú, 250-400 méter széles, 5 tóból álló tórendszert találunk itt, melynek kivételes madárvilága 58 költő madárfajt számlál. Többek között a gémfélék, a gulipánok és a gólyatöcs is megtalálható itt, a mélyebb vizű tóegységekben gyakori látogatók a vöcsökfélék is. Madarász-tó különlegessége a kiterjedt fehér tündérrózsa állomány, amelyen fattyúszerkő-telep alakult ki. Jelenleg a tavat halastóként hasznosítják.

Madarász-tó

Orosz an2-es repülőgépek

Orosz an2-es repülőgépek

Mórahalom és Domaszék között elhelyezkedző 2 db Antonov-2-es (ismertebb nevén AN-2, magyarországon Ancsa becenévre keresztelt) egymotoros, duplafedelű repülők kedvelőinek, szerelmeseinek kuriózum ez a túraállomás. A ma már nyugdíjaba vonult légi munkásokat egykor mezőgazdasági célra használták. A közel 70 éves konstrukcióból még a mai napig számos példány szolgálatban van, többnyire ejtőernyőzési, túrarepülési és mezőgazdasági funkciókat töltenek be. Az itt található két példány 1986-ban és 1997-ben került hazánkba a 18000 gyártott egy-egy darabjaként, melyek a pilóták elmondásai alapján az egyik legkezesebb repülőgép a világon. A gép mai napig a legnagyobb egymotoros, kétfedelű repülőgép.

"Tito" bunkerek

Az itt megmaradt néhány bunker az egykori délszláv vezetőről, Titoról kapta a nevét, hiszen egy esetleges Jugoszláv támádástól védték volna meg az országot. A hivatalosan "Déli védelmi rendszernek" hívott katonai védvonal mintegy 630 km hosszan húzodott Magyarország déli határán, és közel 5500 építmény tartalmazott (bunkert, óvóhelyt, erődöt, tüzelőállást, lövészárkot, figyelőt..stb.). A tervek szerint 270 zászlóaljnak adtak volna helyet, de katonai célokra végül sohasem használtálk őket. A legtöbbjüket elbontották, vagy azok a gazdág kapták meg, akiknek a földjükön épültek.

"Tito" bunkerek

Móra-domb

Móra-domb

A szájhagyomány szerint Móra Ferenc a környékben végzett ásatásokat, melynek legláthatóbb maradványa a "Móra-domb". A domb az ásatások során keletkezett, mai napig megmaradt nagymennyiségű földhalom. Nem mellesleg a helyiek szerint a település maga is erről kapta a nevét.